Vad är Mindful Eating? 5 frågor – experterna svarar

1. Vad är mindful eating?
Det handlar om att bli medveten om kroppens behov. Ett sätt att äta bra, må bra och gå ner i vikt på ett naturligt sätt. Om hur tankar och känslor styr hur vi äter. Du tränar att förstå varför, när, var, vad och hur du äter. Vad som triggar, hur vanor styr och hur du kan bryta ovanor. Du övar att bryta stress och känsloätande och att njuta mer av mat.

2. Hur börjar man?
Börja med att känna efter om du är mycket hungrig, lite hungrig eller inte alls hungrig. Eller är du bara stressad? Använd alla sinnen när du äter: titta på färger och former, sniffa på maten och lägg märke till vilka känslor som doften väcker. Hur är konsistensen? Tugga långsamt och låt måltiden ta lite längre tid.

3. Är det svårt?
Alla kan göra det. Men det kan vara svårt att komma bort ifrån invanda mönster och vanor.  Börja med att lägga märke till vilka hyllor du dras till i affären och vilken mat du stoppar i dig när du vaneäter. Många gör det framför allt på kvällarna. Vilka känslor äter du på? Stress? Trötthet? Ensamhet?

4. Hur kommer självmedkänsla in?
Det går inte på ett kick att bryta vanor och därför behöver vi ha medkänsla med oss själva när vi inte lyckas och är självkritiska. På www.mindfuleating.se finns gratis guidade övningar på ljudfil.

5. Är det forskningsbaserat?
Ja, i USA forskar man på mindful eating som ett sätt att öka hälsa och minska sjukdomsrisker som har med övervikt att göra, till exempel högt blodtryck, hjärt -och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Den som vill läsa mer kan gå till National Instituts of Healths hemsida.

Lär mer om mindful eating

  • Läs vår bok Mindful Eating – Ät bra, må bra, gå ner i vikt med mindfulness, självmedkänsla och KBT.
  • Kom på kurs för professionella 16/9 i Lund, läs mer…
  • Gå vår E-kurs