Instruktioner

Vi rekommenderar att du läser igenom instruktionerna innan du börjar e-kursen.

Praktiska instruktioner

Nedladdning av filer

Klicka på filen du vill ladda ner så startar den automatiskt. Vanligtvis hamnar filerna i din folder för nedladdningar.

Ljudfiler

Om du vill lyssna på ljudfiler på en mobil devis se till att du har installerat en mp3-spelare. Det är inte alla deviser som har det som standard men det finns att ladda ner gratis, sök på Internet efter rätt spelare för just din devis.

Du kan också ladda ner ljudfilerna och spara dem på din devis. De är sk. zip-format (programvara som komprimerar filer), har du inte ett program för detta finns det också att ladda ner gratis på Internet.

innehåll

E-kursen bygger på boken ”Mindful Eating – Ät bra, må bra, gå ner i vikt med mindfulness, compassion och KBT” av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad. Kursen är i 8 delar där du möter åtta teman och åtta mindfulness attityder.

  • Mindful Eating – Beslut
  • Mättnad – Beginners Mind
  • Stress – Inte Sträva
  • Hunger – Tillit
  • Sug – Släppa taget
  • Kroppen, känslor – Inte döma
  • Drivkrafter – Compassion
  • Glädje – Acceptans
upplägg

E-kursen är uppbyggd så att du dels läser och övar framför datorn och sedan tillämpar erfarenheterna i vardagslivet med hjälp av olika övningar.

E-kursen består av

  • Text avsnitt
  • Övningar att göra både på datorn och i vardagen
  • Träna under veckan, övningar du gör i din vardag
  • 24 Ljudfiler med övningar
  • Mindful Yoga – Ljudfiler + Instruktioner i pdf-format
Övningar vid datorn

onion-greenSymbol för övningar.

Du gör övningarna framför dator och kan gå tillbaka och göra om dem hur många gånger du vill och du kan också skriva ut ditt resultat.

Övningar i vardagen

onion-greenSymbol för övningar.

Dessa övningar gör du in din vardag. Programmet innehåller upplevelseövningar och upptäckarövningar med fokus på kroppen, andningen, smak, de olika sinnena, vanor och olika sorters hunger.

Syftet är att lära sig att lyssna till kroppen och förstå vilka behov den har. Det handlar om glädje och njutning, utmaningar, insikter och förändring. Målet är ökad medvetenhet om sambandet mellan mat och hälsa och om kopplingen mellan matvanor, tankar, känslor och impulser.

Och att välja medvetet.

Träna under veckan

Symbol för träna under veckan.

Träningen består av olika moment som du helst ska göra varje dag. Försök hitta en stund när du kan vara ostörd. Gärna på samma tidpunkt varje dag, så att det blir en vana.

Ljudfiler

Symbol för ljudfiler.

Till varje del i programmet finns ljudfiler med olika övningar du lyssnar till. Du hittar alla ljudfiler i menyn högst upp under E-kurs.

Mindful Yoga

Vi har lagt till ett extra paket med Mindful Yoga som innehåller ljudfiler och instruktioner i pdf-format för både stående och sittande/liggande yoga. Dessa övningar ingår inte i själva programmet men prova gärna på då det är ett bra komplement till kursen.