E-kurs

Mindful Eating Online kurs

Köp e-kursen Äta Nu/Leva Nu, mer information längst ner på sidan

Mindful Eating Äta-Nu-Leva-Nu-Mindful-Eating

Basen i mindful eating-programmet är mindfulness och compassion med inslag av KBT, modern hjärnforskning och evolutionsmedicin. Den senare förklarar mänskliga reaktionsmönster med utgångspunkt i urgamla nedärvda kroppsliga reaktioner som uppstått under människans utveckling. Mindful eating är en syntes av ”det bästa av det bästa”. Vi inbjuder dig att följa programmet under åtta veckor.

Hur vi väljer, tillagar och äter mat

Mindful eating handlar om hur vi väljer, tillagar och äter mat. Hur det känns efter att vi har ätit och hur det påverkar oss. Om tankar, känslor och beteenden som vi kanske inte är medvetna om, hela oss.

Förstå sina vanor

Det handlar också om att förstå sina vanor och hur man reagerar på olika triggers, som att själva biolokalen ger ett våldsamt sug efter popcorn eller att vi släpper spärrarna i vissa situationer och äter mer än vi hade tänkt oss. Har du någon gång varit med om att äta för mycket av en buffé eller hotellfrukost? Det har vi alla, så du är inte ensam. Många gånger. Är du medveten om hur dina känslor ibland styr ditt ätande? Grattis! Det är medvetenhet som är nyckeln som ger möjlighet att göra nya val i nuet. Det är här förändringsmöjligheten finns.

E-kurs-Mindful-Eating-Ekurs-Online-program
Fakta och inspiration

Mindful eating-programmet innehåller fakta och inspiration, som kan hjälpa dig till ökad medvetenhet om det som är, och en inbjudan till förändring genom nya perspektiv. Det finns fakta om vilken mat som är nyttig, fakta om kroppen och hjärnan och om urgamla reaktionsmönster, stenåldersperspektivet, som bekräftas av modern hjärnforskning. I ökad medvetenhet om när, vad, hur, och kanske varför, du äter finns en utmaning. Du kan ta den om du vill.

Komma närmare dig själv

När du lär känna dig själv kommer du inte bara närmare din kropp utan också ditt hjärta. Njutningsfulla matupplevelser ger glädjefyllda och behagliga stunder i vardagen.

Övningar och frågor

Övningarna och frågorna är hjälpmedel på vägen.

ÄTA nu LEVA nu - programmet

Mindful eating-programmet bygger på åtta teman som är grundläggande i mindful eating.

  • Mindful eating och mindless eating
  • Känna mättnad
  • Kopplingen mellan stress och ätande
  • Sju sorters hunger
  • Hantera sug
  • Kroppen och känslor
  • Hjälp hjärnan öka glädje
  • Bli vän med dig själv med självmedkänsla, compassion

Kan man gå ner i vikt med mindful eating?

Kan man gå ner i vikt med mindful eating? Ja, det kan man. Men mindful eating är ingen turbobantning eller rivstartsmetod. Det är en livsstilsförändring, ett nytt förhållningssätt.

Målet behöver inte alls vara att gå ner i vikt, även om väldigt många är intresserade av det och skulle må bra av att gå ner några kilo. Mer än hälften av alla svenskar är överviktiga.

Du är kanske intresserad av att njuta mer av mat, stressa mindre kring mat och kunna äta på ett naturligt sätt med andra? Allt detta är möjligt. Du bestämmer själv vilken din intention att följa mindful eating-programmet är. Vad du vill. Och du kan ändra din intention under resans gång.

Kan man gå upp i vikt med mindful eating? Ja, det kan man. Av samma skäl som att man kan gå ner. Till följd av livsstilsförändringar som följer av ökad medvetenhet.

Innehåll e-kursen

E-kursen bygger på boken "Mindful Eating - Ät bra, må bra, gå ner i vikt med mindfulness, compassion och KBT" av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad. Kursen är i 8 delar där du möter åtta teman och åtta mindfulness attityder.

E-kursen är uppbyggd så att du dels läser och övar framför datorn och sedan tillämpar erfarenheterna i vardagslivet med hjälp av olika övningar.

Du har tillgång till programmet under 16 veckor och kan arbeta med varje del i den takt som passar dig.

  • Text avsnitt
  • Övningar att göra både på datorn och i vardagen
  • Träna under veckan, övningar du gör i din vardag
  • 24 Ljudfiler med övningar
  • Mindful Yoga - Ljudfiler + Instruktioner i pdf-format
Lite ur innehållet
Hela vår existens hänger på maten

Utan mat kan vi inte leva. Hela vår existens hänger på den. Vi kan skala bort nästan allt annat, men utan det bränsle som maten ger oss tynar vi bort och försvinner. Så det är inte alls förvånande att mat och ätande är centrala i våra liv.

Så har det varit under hela mänsklighetens historia.

När, vad och hur och varför vi äter har förändrats, i alla fall under de senaste tio tusen åren, men behovet av näring, och förmodligen också den sociala gemenskapen kring måltiderna, är uråldriga. Från lägereldarna och musselsamlandet i vårt urhem i Afrika till vardagsmåltider över hela världen, ja ända in i bankettsalarna med vita dukar och millimeterprecision i dukningen, representerar maten njutning och glädje, överlevnad och gemenskap.

När och vad styrdes, och styrs fortfarande, av tillgången på föda. Kanske också hur. Vi tror att mindful eating är ett ursprungligt sätt att äta, som många av oss har glömt bort i snabbmatens, över­flödets och datummärkningens tid. Det går att komma tillbaka till att uppleva mat med alla sina sinnen, att njuta av doft, smak och färg och att känna igen kroppens signaler om hunger, sug och mättnad. Hur och varför?

Modern hjärnforskning visar att vi fortfarande reagerar som våra stenåldersförfäder och ändå kräver vi ofta av oss själva att vi ska vara kloka, ha karaktär och motstå frestelser. Misslyckandena leder till stress, självkritik och skuldkänslor, som bäddar för nya misslyckanden. I mindful eating-programmet tränar du tillit och medkänsla med dig själv. Du lär dig helt enkelt att stötta dig själv när du utforskar kroppens behov och känner den inifrån.

Du kan inte misslyckas, bara öva att öka din medvetenhet och se på dina handlingsmönster med medkänsla och klarhet. Träna att inte vara så sträng, krävande och fördömande mot dig själv. Den idealbild av kroppen som odlas i samhället finns knappast. Men du kan öva att känna trygghet i dig själv.

Håll din intention levande och ha tillit till dig själv.

Mindful eating – en ny relation

Det går bra att kombinera mindful eating med medelhavskost, GI, ayurveda, LCHF, eller vilken annan kosthållning som helst, eftersom målet är större medvetenhet om mat, matvanor, krop­pen och hälsa. Inte att hålla en viss diet. Men även om mindful eating inte handlar om att du måste följa en viss diet, kommer vi att tipsa om medelhavsmat, eftersom det finns mycket forskning om hälsoeffekter av den.

Man kan se mindful eating som att fördjupa färgen på en målning för att göra den klarare, dovare eller mer intensiv. Grund­färgen är din egen mat, den som du tycker om och mår bra av. Pigmentet är mindful eating. Med hjälp av det blir du mer medveten, ser klarare.

Du kommer att få förslag på hur du kan öva medvetenhet som ger en ny relation till mat, matvanor och din kropp och därmed bättre hälsa. Det handlar om glädje och njutning, utmaningar, insikter och förändringsmöjligheter. Om att ta bättre hand om din kropp. Träna att lyssna på den och bli medveten om vanor, impulser, tankar och känslor. Komma närmare dig själv i nuet.

När du ökar kontakten med kroppen blir du mer medveten om skillnaden mellan hunger och mättnad, ökar din lust att äta nyttig mat och får på ett lekfullt sätt nya erfarenheter som kan ge engagemang och förändringsmotivation. Det finns inga måsten i mindful eating, utan du ökar tilliten till dig själv.

Medvetenhet är själva nyckelordet.

8 mindfulness-attityder

Kanske är det för att 5:2-dieten har så få måsten som den har blivit populär i Sverige. I sin enklaste form handlar den bara om att man bestämmer sig för om dagen är en fem-dag eller en två-dag.

I mindful eating finns inte heller några måsten. Du får en inbjudan att genom olika mindfulness-attityder pröva vägar till ökad medvetenhet om dig själv, om kroppen, om tankar och handlingsmönster.

Vi pratar om attityderna, beslut, beginners mind, inte sträva, tillit, let go, inte döma, compassion och acceptans.

Brandsoldaten

En brandsoldat som kallas till ett brinnande hus, där människors liv hänger på hans insats, kommer nog att använda alla mindful­ness-attityderna när han kastar sig in i släckningsarbetet.

Han fattar säkert ett beslut om att sätta igång även om det kommer att bli svårt och ta lång tid. Brandsläckning kräver både nyfikenhet och tålamod. Brann det på tredje våningen förra gången? Det var då. Han börjar nog inte på tredje bara för att det var så den gången utan utforskar var det brinner som mest den här gången. Han ser med nya ögon, beginners mind, och låter sig inte färgas av tidigare bränder. Det gäller att hitta eldhärden nu och börja släcka så snabbt som möjligt. Han känner tillit till sig själv och sina arbetskamrater.

Är detta rätt läge att kalla till möte om brandkårens organisa­tion? Knappast. Det brinner och det är bara att acceptera faktum och släcka så effektivt som möjligt. Fördömanden av sängrökning hjälper inte heller. Han får ta fram attityden inte döma för att jobba så bra som möjligt.

Det gäller att släppa, let go, tankar om att det kanske inte lyckas den här gången heller. I nuet krävs total närvaro, inte grubblerier över det förgångna eller spekulationer om hur det kommer att bli i framtiden.

Under arbetets gång kommer säkert både ilska och frustration, kanske till och med tankar på att ge upp och låta allt brinna ner. Det är bara att acceptera att känslor och tankar kommer och se på vänlighet på dem.

De finns där, och branden ska släckas.

De åtta attityderna


1

Beslut

I mindful eating talar vi oftare om intention än om beslut, men de hänger naturligtvis ihop. Intentionen är den riktning vi vill gå i, det medvetna beslutet är de val vi bestämmer oss för att göra.


2

Beginners mind

Beginners mind innebär att se med nya ögon, som när vi ser något för första gången. Det är motsatsen till ”att gå på autopi­lot” som innebär att göra saker automatiskt, av vana. Autopiloten är på när vi äter utan att vara hungriga eller utan att smaka vad maten smakar.

Beginners mind är attityden som låter dig börja på nytt. Har du försökt att göra en livsstilsförändring tidigare utan att lyckas? Det var då. Låt inte minnet av den hindra dig från att se med nya ögon den här gången.

Den är ny.


3

Inte sträva

Strävan innebär ofta krav och stress som tar energi. Mindful­ness-attityden inte sträva är en träning i att låta allt vara som det är i stunden, släppa krav och förväntningar och på så vis öppna upp för en förändring.

Det kan verka som en paradox, men tänk på hur det är när du anstränger dig för att slappna av eller somna och det blir omöjligt. När du släpper ansträngningen går det av sig själv.

Då har du praktiserat attityden inte sträva.


4

Tillit

Du kommer kanske uppleva svåra tankar och känslor medan du följer programmet i mindful eating. Konstatera det med vänlighet, bli medveten om dem, möt dem och gå vidare i förändringspro­cessen. Om det är det du vill. Ha tillit till att du kan göra den förändring du vill. Det är naturligt att känna motstånd ibland.

Ha tillit till dig själv

Vi tvivlar ofta på att det är så, men att lyfta fram sitt tvivel är en akt av tillit. När du ser och lyfter fram det ökar du din för­måga till nya val och därmed förändring.

Tilliten till dig själv.


5

Let go – släppa taget

Ibland önskar vi att saker och ting skall vara annorlunda än vad de faktiskt är och fastnar i sådant som inte går att förändra.

Att kämpa emot gör att vi trasslar in oss i det vi inte vill ha. Det är som att kämpa emot strömt vatten istället för att flyta med.

När vi ser hur det är – hur vi mår just nu, hur våra kroppar har det, hur våra matvanor ser ut och vart våra impulser driver oss – kan vi släppa taget och gå vidare.


6

Inte döma eller värdera

Det går inte att komma ifrån att vi har en massa åsikter och idéer om det mesta, om oss själva, om hur vi ser ut, hur vi är, åsikter om andra och om världen i stort. Vi värderar och dömer blixtsnabbt och oftast omedvetet. Vi har också idéer och åsikter om mat och hur man ”ska” äta.

Attityden inte döma är en övning i att se sig själv och sina matvanor utan värdering.


7

Compassion

Att bli medveten om sina matvanor och kanske börja ändra dem kan vara utmanande. Det går ofta inte så snabbt som vi önskar. Compassion innebär att du ser dig själv med medkänsla och står vid din egen sida även när det känns svårt.

Brandsoldaten lämnar vi som den är.


8

Acceptans

Acceptans innebär att se att allt är som det är, vare sig vi gillar det eller inte. Verkligheten är som den är. Äter du onyttigt? Rör du dig för lite? Förändring kräver att vi inte döljer eller förskönar saker för oss själva.

Första steget mot en förändring är att se som det är. Acceptera att verkligheten är som den är. Just nu.

Utforska äta på autopilot
Fyra typer av mindless eating

Fundera med hjälp av de utforskande frågorna om något av de här fyra mindless eating-mönstren stämmer in på dig.

1. Äta på autopilot
2. Äta på känslor
3. Äta utan spärrar
4. Äta på yttre triggers

Äta på autopilot

Matvanor är inget som vi skaffar oss oberoende av omvärlden. De finns med oss från barndomen, familjen, dagis, skolan, och de lever vidare i vuxenlivet i samspel med andra. Nya vänner, nya situationer, nya impulser, nya villkor. Ekonomi kan spela roll, hur man lägger in matpauser på olika arbetsplatser, hur personalutrymmen och matsalar är utformade, matkultur. Livsmedelsindustrin och matreklam, som översvämmar brevlådor och tevesändningar. Mitt i allt detta lever vi. Det är inte konstigt om vi plockar upp en eller annan vana utan att vara riktigt medvetna om det. Och kanske fortsätter med den, utan att reflektera över varför vi äter som vi gör.

Det kallas ibland att ”äta på autopilot”.

Stäng av TV:n, flytta dig bort från datorn

Vart är du på väg?

Över hela Mellanöstern och i Turkiet berättas skämthistorier om mulla Nasrudin, en underfundig figur som genom oväntade tankesprång får människor att se på nytt sätt. I en av dem berättas om när Nasrudin kom ridande på sin åsna, i full fart genom byn.

”Vart är du på väg?”, ropade byborna. ”Fråga inte mig, fråga min åsna”, ropade mullan tillbaka.

När vi ”går på autopilot” hänger vi bara med, låter åsnan springa vart som helst, och tar inte tag i betslet. När vi äter av vana gör vi det därför att det har blivit just en vana, något vi gör utan att reflektera. Vi följer bara med.

? Äter du av vana

...
Laddar

Köp Mindful Eating E-kurs

Pris: 395 kr inkl. moms
Tillgång till e-kursen i 16 veckor

Du klickar bara på knappen nedan för att köpa e-kursen och så snart vi har tagit emot din betalning får du ett email med tillgång till kursen.

Välkommen att kontakta oss för prisuppgifter om ni är flera stycken eller en grupp, kontakt »

Du kan också använda din friskvårdspeng till att köpa programmet läs mer...

Vi använder oss av Stripe som betallösning som uppfyller kraven för PCI-DSS. Detta betyder att du tryggt och säkert kan göra din kortbetalning här.

Köp e-kursen i Mindful Eating 395 kr
Mindful Eating E-kurs
Ät bra, må bra & gå ner i vikt
NU 395 kr